انار و هندوانه نماد شب یلدا

انار و هندوانه نماد شب یلدا

معنای لغوی شب یلدا

انار و هندوانه نماد شب یلدا کلمه یلدا به معنی تولد است. به منظور تولد خورشیدی که دارای ریشه سریانی است. قدیم آن را ناتالیست نام‌گذاری کرده بودند که به معنای شکست ناپذیر است اما بعدها ابوریحان بیرونی در زمان رومیان شب یلدا را به نام اکبر نام‌گذاری کرد که به معنی میلاد تولد خورشید است.

شب یلدا در گذر زمان

 برگزار کردن شب یلدا ریشه باستانی دارد.مردم در زمان‌های بسیار قدیم ببا گذشت ماه‌ها و سال‌ها فعالیت کشاورزی خود را با توجه به گردش ستارگان و خورشید تنظیم می‌کردند. بعدها آن‌ها متوجه تغییراتی در خورشید شدند، روزها خورشید زمان بیشتری روشنایی داشت که به تدریج این عقیده بر مردم ایجاد شد که روز یک نماد روشنایی و موفقیت است و شب نماد ظلمت محسوب می‌شود.

 به تدریج اقوام آریایی مانند ایران و هند دریافتند که در پاییز روزهای سال کوتاه تر است و از پائیز به بعد روزها به ندرت بلندتر و شب‌ها زمان کوتاه‌تری را به خود اختصاص می‌دهد به همین خاطر آخرین شب پائیز را تولد خورشید نام‌گذاری کردند به این معنا که از شب یلدا به بعد روشنایی جای تاریکی را می‌گیرد

انار و هندوانه نماد شب یلدا

رسوم کهن ایرانی‌ها در شب یلدا

ایرانی‌ها به مدت چند هزار سال است که در مراسم شب یلدا تا صبح بیدار می‌مانند و در کنار اطرافیان خود به شادی کردن می‌پردازند.

 در زمان‌های گذشته پادشاهان زمان قدیم در تاریخ نخستین روز دی ماه تاج و تخت خود را فراموش می‌کردند و در سپیده دم به سوی دشت و صحرا حرکت می‌کردند و بر روی یک فرش سفیدی نشسته و بقیه افراد مانند نگهبان‌ها و همچنین خدمتکاران هم مثل مردم معمولی در آن شب کنار پادشاه به خوش‌گذرانی می‌پرداختند. در این شب پادشاه و خدمتکاران همه مانند هم بودند و هیچ گونه تفاوتی میان آن‌ها وجود نداشت.

در شب یلدا معمولاً میوه‌هایی مثل هندوانه، انار و همچنین شیرینی و آجیل و انواع و اقسام میوه‌های متعدد که باعث شادی و برکت می‌شود مورد مصرف قرار می‌گیرد. میوه‌های انار و هندوانه به دلیل سرخ بودن نماد سرخی خورشید را دارند. از دیگر رسم‌های شب یلدا می‌توان به شعر خوانی و خواندن حافظ اشاره داشت. انار و هندوانه نماد شب یلدا

انار و هندوانه نماد شب یلدا

نماد آتش در شب یلدا

 روشن کردن آتش به عقیده گذشتگان دارای نماد روشنی و خورشید است و همین‌طور برخی از آن‌ها بر این باورند که به برطرف کردن تاریکی هم کمک فراوانی می‌کند بنابراین برای دور شدن از تاریکی‌ها از آتش استفاده می‌کردند تا بتوانند در کنار یکدیگر یک جمع گرم به وجود آورند.امروزه بجای آتش، درکنار تزئینات شب یلدا شمع روشن میکنند.

انار و هندوانه نماد شب یلدا

نماد هندوانه در شب یلدا

انار و هندوانه نماد شب یلدا هندوانه جزو یکی از مهم‌ترین میوه‌های شب یلدا است. هندوانه در این شب به دلیل سرخ بودن یاد تابستان و همین‌طور دارای نماد است. عده‌ای بر این باور هستند که با مصرف میوه هندوانه در شب یلدا باعث می‌شود که در زمستان که پیش روی آن‌هاست از بیماری‌ها و سرما در امان خواهند ماند.

انار و هندوانه نماد شب یلدا

نماد انار در شب یلدا

انار و هندوانه نماد شب یلدا میوه انار در زمان گذشته تا به امروز جایگاه بخصوصی در بین دین‌های بزرگ جهان دارد. انار در میان زرتشتیان جزو مقدسات آن‌ها به حساب می‌آید و در مراسم‌های آن‌ها از شاخه‌ها و همچنین میوه‌های آن هم استفاده می‌شود‌. میوه انار به دلیل این‌که دانه‌های فراوان و رنگ قرمزی که دارد، دارای نماد خورشید و شادی است.

انار و هندوانه نماد شب یلدا

 شب یلدا یک سنت قدیمی و دیرینه است که در شهرها و کشورهای مختلف دارای قدمت چندین هزار ساله است. هر کس به هر نحوی این شب را برگزار می‌کنند و به یک بهانه‌ای دور یکدیگر جمع می‌شوند. کلیه ایرانی‌ها در هر نقاط کشور این شب را جزو شب شادی، دور هم نشینی، مهرورزی و همچنین دوستی صداقت می‌دانند. میتوانید با استفاده از تم یلدا و بادکنک های یلدا مبارک و هندوانه این شب را زیباتر برگزار کنید

انار و هندوانه نماد شب یلدا
انار و هندوانه نماد شب یلدا

1 دیدگاه برای “انار و هندوانه نماد شب یلدا

دیدگاهتان را بنویسید